loading...
اهل سنت ویکیپدیا
جهاندیده بازدید : 2 2013/07/29 نظرات (0)

دعاهای قرآنی

Rajabاولین دعای قرآنی که در شبانه روز با تعهد به پیگیری آن طبق [« إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ » ((ای الله فقط آیات)  تو را بندگی کنیم  و (به طور مطلق فقط) از (آیات) تو (ای الله) کمک و یاری بخواهیم.] در خواست می شود، دعای مهم : « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ » است برشرکت در آزمایشی طبق آیه « عنکبوت : ۲ و۳ » برشرط : « فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ » است؛ یعنی: شرط اجابت درخواست هر درخواست کننده (مانند پرکردن فرم تقاضانامه) پاسخ به (آیات) الله (همان چهار شرط سوره عصر) است که در آیه غافر : ۶۰: « وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ » (و پروردگارتان فرموده است، مرا بخوانید! تا شما را اجابت کنم. یقینًا کسانی که از بندگی (آیات) من سرپیچی می کنند، خوار و ذلیل به جهنم داخل خواهند شد) نیز یادآوری شده است که درخواست به راهنمائی آیه بقره : ۲۰۰-۲۰۲ در دو زمینه است :

۱-              درخواست دنیائی : « فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ » [پس، از (بین) مردم کسانی می گویند، پروردگارا! به ما در (زندگی)  دنیا بده! (زیراوقتی برای آیات و سخنان الله و آخرت ندارندو برای ایشان مهم نیست  « اسراء : ۴۶ ») برای او در (زندگی) آخرت (هیچ) بهره ای از خیر و نیکی نیست] که جواب این درخواست کنندگان دنیائی به آیات زیر موکول شده است

الف : آیه اسراء : ۱۸ : مَّن کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا ﴿۱۸﴾ : هر کس شایسته باشد که (فقط زندگی) دنیا را بـخواهد، برایش در دنیا پیش می فرستیم، آنچه بخواهیم، برای هر کس بخواهیم. سپس، (در  داوری) خوار شده و رانده شده، جهنم را، که در آن داخل شود، برای او، مقرر کرده ایم.

ب : آیه هود : ۱۵ و ۱۶ : « مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ ﴿۱۵﴾ أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِیهَا وَبَاطِلٌ مَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾ » هرکس شایسته باشد؛ که زندگی دنیا و زینتش را بخواهد، در دنیا به ایشان اعمالشان را به تمام وفا کنیم  و ایشان در آن کم داده نشوند. آنان کسانیند که برایشان در آخرت جز آتش (جهنم) نیست و آنچه در زندگی دنیا می ساختند؛ تباه شود  و آنچه عمل می کردند؛ باطل است.

ج : آیه شوری : ۲۰ « وَمَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ ﴿۲۰﴾» هرکس شایسته باشد (بهره) کشتزار  (زندگی) آخرت را بخواهد، برای او در کشتزارش افزون کنیم و هرکس شایسته باشد (بهره) کشتزار (زندگی)  دنیا را بخواهد، از آن به او می دهیم و در آخرت برای او (هیچ) نصیبی نیست.

 

۲-              دعا برای درخواست دنیائی بر بهره گرفتن در آخرت : « وَمِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۲۰۱﴾ أُولَـٰئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِّمَّا کَسَبُوا ۚ وَاللَّـهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ ﴿۲۰۲﴾ » [ و از (بین) ایشان کسانی می گویند، پروردگار ما! به ما در دنیا نیکوئی بده! و در آخرت نیکوئی (بده!) و ما را از عذاب آتش نگهدار! آنانند، که برایشان نصیبی است از آنچه (در عکس العمل به آیات) به دست آورده اند و الله سریع الحساب است.]  و جواب این درخواست کنندگان به آیات زیر است :

 

الف : آیه اسراء : ۱۹ وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورًا ﴿۱۹﴾ : و هرکس آخرت را بخواهد و برای آن با تلاشش سعی نماید و (به شهادت  نامهء اعمال) او مؤمن (به قرآن) است. پس (بعد مرگ در مورد سابقون یا بعداز  داوری درمورد اصحاب یمین) آنان تلاششان مورد قدردانی است.

ب : شوری : ۲۰ « مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ » هرکس شایسته باشد (بهره) کشتزار (زندگی) آخرت را بخواهد، برای او در کشتزارش افزون کنیم.

 

۳-              الله از نعماتش هم به دنیا خواهان و هم به آخرت خواهان طبق خواست و برنامه اش اعطاء می فرماید : کُلًّا نُّمِدُّ هَـٰؤُلَاءِ وَهَـٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ ۚ وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا ﴿۲۰﴾ کلاً، (همان) دنیا خواهان و آخرت خواهان را از بخشش پروردگارت (بر دست یابی به نعمات هدایتی و زیستی) مهلت می دهیم « مؤمنون : ۵۵ » و بخشش پروردگارت ممنوعِ حرام (بازداشتنی) نیست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 102
  • بازدید کلی : 699