loading...
اهل سنت ویکیپدیا
جهاندیده بازدید : 3 2013/07/30 نظرات (0)

روش­‌هایی برای نرم شدن قلب

55454السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته،،،
دوستان خدایی من!

این سؤال در ارتباط با سبب­‌های نرم شدن قلب و جواب آن از شیخ دکتر محمدبن محمد المختار الشنقیطی مدرس حرم نبوی و استاد دانشگاه اسلامی در مدینه منوره می‌­باشد.

قلب انسان با چه چیزهایی نرم می­‌شود؟

جواب: بزرگ‌ترین سبب از میان اسبابی که موجب نرم شدن قلب می‌­شود تلاوت قرآن می­‌باشد، قلب انسان با هیچ چیزی همانند کلام خداوند نرم  و متأثر نمی­‌شود، زیرا قرآن کتابی­ست که عجایب آن پایان ناپذیر است، و شگفتی­‌های آن از بین نمی‌­رود، هرگاه انسانی در آن به تفکر و تأمل بپردازد و از آن پند و نصیحت بگیرد قلب او در برابر خداوند نرم می‌­شود. «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الأَلْبَابِ»: ‏ (ای محمّد ! این قرآن) کتاب پرخیر و برکتی است و آن را برای تو فرو فرستاده‌ایم تا درباره‌ی آیه‌هایش بیندیشند، و خردمندان پند گیرند.  ‏ ‏[ص: ۲۹]

از جمله بزرگ‌ترین نعمت­‌های خداوند بر بنده­‌اش که بر نرم شدن قلب و خشوع وی در مقابل خداوند کمک می­‌کند تلاوت فراوان قرآن است، تلاوتی با تدبر و تحت تأثیر قرار گرفتن، خداوند می­‌فرماید: «وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ»: ‏ بی‌گمان کتاب بزرگی (به نام قرآن) را برای ایشان فرستاده‌ایم که با آگاهی (کامل و شامل خدایانه‌ی خود از فطرت انسان و سرشت جهان، احکام و معانی) آن را توضیح داده و تبیین کرده‌ایم تا مایه‌ی هدایت (ایشان به سوی سعادت) و رحمت (خدا در هر دو سرا) برای کسانی باشد که مؤمنین (بدان) باشند.

از میان مردم قلب کسی نرم‌­تر است که هرگاه آیات قرآن را تلاوت می­‌کند، دلش به لرزه می‌­افتد و خاشع می­‌گردد و سینه‌­اش گشاده و فراخ می‌­شود، تلاوت آیات خداوند او را  از تنگی دنیا به سوی گستردگی آخرت وعده­ی خداوند خارج می­‌کند که از خوش‌حال شدن به وعده­‌ی رحمت خداوند پرواز می­‌کند و هم‌­چنین او را به سوی تهدید می­‌کشاند، مثل این­‌که صدای ناشی از بازدم و نفَس بازپس دادنِ جهنم در جلوی گوشش قرار دارد، در نتیجه دل او در مقابل خداوند شکسته می‌­شود و قلبش به لرزه می‌­افتد.

با سعادت­‌ترین مردمان در این جهان کسی است که خداوند قرآن را بهار دل او، نور سینه­‌اش، بر طرف­ کننده‌­ی ناراحتی­‌اش و از بین برنده­‌ی هم و غمش قرار داده باشد، به این خاطر می­‌بینی اهل قرآن دلشان از همه­‌ی مردم نرم‌­تر است، زیرا خداوند قلب آنان را با موعظه­‌های قرآن شکسته است، چنان­‌که می‌­فرماید: «قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ»: ‏ ای مردمان! از سوی پروردگارتان برای شما اندرزی (جهت رهنمود زندگی) و درمانی برای چیزهائی که در سینه‌ها است (هم‌چون کفر و نفاق و کینه و ستم و دشمنی با حق و حقیقت) آمده است (که قرآن نام دارد) . [یونس :۵۸] قسوت، بیماری­ است.

خداوند شهادت می‌­دهد که شفای بیماری در قرآن است، قلب بنده با هیچ چیز همانند کتاب خداوند نرم نمی‌­شود به این دلیل است که پیامبر صَلَّی­ اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ خطاب به عبدالله بن مسعود  می‌­فرماید: «اتلُ علی القرآن»: بر من قرآن بخوان،

ابن مسعود گفت: آیا من قرآن را بر تو بخوانم در حالی که بر  تو نازل شده است؟!

فرمود: «إنی أحب أن اسمعه من غیری» : من دوست دارم آن را از کسی دیگر بشنوم.

ابن مسعود می­‌گوید: سوره­‌ی نساء را بر ایشان تلاوت کردم تا به این آیه رسیدم که خداوند می‌­فرماید: «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلاَءِ شَهِیداً * یَوْمَئِذٍ یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَعَصَوْا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمْ الأَرْضُ وَلاَ یَکْتُمُونَ اللَّهَ حَدِیثاً»: ‏ (ای محمّد! حال اینان) چگونه خواهد بود بدان گاه که از هر ملّتی گواهی (از پیغمبران برای شهادت بر قوم خود) بیاوریم و تو را (نیز به عنوان) شاهدی بر (قوم خود، از جمله) اینان (یعنی تنگ‌چشمان و نافرمایان) بیاوریم‌؟ ‏ ‏در آن روز (که چنین کارهائی به وقوع پیوندد ) کسانی که کفر را برگزیده و از فرمان پیغمبر سر بر تافته‌اند ، دوست می‌دارند که کاش ( همان گونه که مردگان را در خاک دفن می‌کنند و خاک بر پیکرشان می‌ریزند ، ایشان را نیز در دل خاک دفن می‌کردند و) زمین (مزار ایشان) را بر روی آنان صاف می‌کردند (و هم‌چون مردگان در خاک پنهان می‌شدند و چنین شرمندگی و درد و رنجی را نمی‌دیدند. (در آن روز آنان) نمی‌توانند (کردار یا) گفتاری را از خدا پنهان سازند . [نساء: ۴۲-۴۱ ]

پیامبر به من گفت: «کافی است»، نگاه کردم که از چشمان مبارکش اشک سرازیر است.  پیامبر صَلَّی­ اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ کامل­‌ترین مردم از جهت خشوع در برابر کتاب خداوند بود، ‏در نماز ظهر قرآن تلاوت می­‌کرد تا جایی که صدایی همانند صدای جوشیدن دیک از سینه­‌اش شنیده می‌­شد. سلف صالح از میان صحابه – خداوند از آنان راضی باد – در مقابل کتاب خداوند خاشع و فروتن بودند، هر یک از آنان در مقابل کتاب خداوند قلبی فروتن و خاشع و سینه­ای گشاده و فراخ داشت. چه بسا یکی از آنان در حالتی از خشم و عصبانیت قرار داشت اما هرگاه آیه‌­ای از قرآن بر ایشان تلاوت می­‌شد قلبش شکسته و فروتن می‌­گردید، چه بسا دنیایی از ثروت و دارایی در دست یکی از آنان بود، هرگاه مقداری از قرآن را تلاوت می­‌کرد، آن سرمایه را در راه خداوند انفاق می­‌کرد. پس کسی که به دنبال سعادت و خوشبختی کامل با قلبی نرم و اوضاعی شایسته باشد، باید کتاب خداوند را در جلوی خویش به عنوان امام و پیشوایی در همه­‌ی امور خیر و نیکی قرار دهد.

و از جمله بزرگ‌ترین سبب­‌هایی که قلب را نرم می­‌کند، دعا است، این­‌که قلبی فروتن را از خداوند در خواست و از سختی قلب به خداوند پناه ببرد و از خداوند بخواهد که فتنه‌­ها و دشواری­‌هایی که قلب را دچار سختی می‌­کند، از او دور کند.

نیکی با والدین یکی دیگر از سبب‌­های نرم و لطیف شدن قلب است: بنابراین هرکس با والدینش نیکی کند، و رفتار و برخورد نیکوتری با آنان داشته باشد و آنان را خوش‌حال کند، خداوند سینه­‌ی او را خواهد گشود و قلب او را نورانی و نرم خواهد کرد، در نتیجه جزو اهل بهشت می‌­شود یعنی کسانی که دل آنان به وسیله­‌ی هر کار نیکی نرم شده و سینه‌­شان با انجام هرگونه عبادت و کار خوب گشاد و فراخ می­‌گردد. خوش‌بخت چه کسی است؟! کسی که با والدینش نیکی کرده است، با مادرش نیکی می‌نماید و فضیلت و برتری او را  فراموش نمی‌­کند و با پدر نیکوکارش نیک رفتار می­‌کند و فضیلت و بزرگی او را فراموش نمی­‌نماید. او را چنین می‌­بینی که هرگاه از حضور پدر و مادرش بیرون می­‌رود آنان پشت سر او  دست‌هایشان را بالا برده و برای او دعاهای شایسته می­‌نمایند در نتیجه رحمت­‌های پروردگار او را فرا می‌­گیرد، او را می‌­بینی که نرم‌­ترین مردم از جهت قلب و شایسته­‌ترین آنان از جهت حال است، و عکس این اعمال نتیجه­‌ی عکس این را دارد. از جمله بزرگ­‌ترین اسباب قساوت دل : نافرمانی والدین است، از خداوند می­‌خواهیم که ما را از آن محفوظ بدارد.

یکی دیگر از اسباب نرم شدن قلب: انجام صله­‌ی رحم و دید و بازدید از نزدیکان می­‌باشد، در این مورد شخص باید به زیارت عموها، عمه­‌ها، خاله‌­ها و دایی‌­هایش برود هرچند که لازم باشد مسیر طولانی را طی کند تا به فرزندانش بفهماند که چگونه صله­‌ی رحم به جا می­‌آورد و چگونه به عمو، عمه، دایی و خاله­ا‌ش سر می‌­زند و با آنان نیکی می­‌کند و صله­‌ی رحم را به جا می­‌آورد، و در این زمینه­ تقوای الهی را  رعایت می­‌کند و خداوند او را به صله‌­ی خود وصل می­‌کند، خداوند رحمن است و رحمت را آفریده است و یکی از اسم‌های خویش را از آن مشتق کرده  است، هر کس رحم را وصل کند (صله­‌ی رحم را به جار آورد) خداوند نیز او را وصل می­‌کند، و هرکس آن را قطع کند خداوند نیز برکات و رحمت­‌های خویش را از او قطع می­‌کند هرگاه صله­‌ی رحم را به جا آورد خداوند نیز ارتباط او با خویش را وصل خواهد کرد که در نتیجه نرم‌­ترین مردم از جهت قلب خواهد بود، و کم‌تر قطع­ کننده‌­ی رحم را می‌­یابی که قلبی نرم داشته باشد. سلامت و عافیت را از خداوند می­‌طلبیم.

یکی دیگر از آنچه که سبب رقت و نرمی قلب می‌­شود: محبت و دوستی با علما و شایستگان  و دعای خیر برای زندگان و مردگان­شان می‌­باشد. انسان باید علما را دوست داشته باشد و دوست بدارد که در مجالس آنان شرکت کند و به سخنان ایشان گوش فرا گیرد، زیرا آنان اهل خداوند و اهل ولایت و دوستی و فرمان‌برداری از خداوند می­‌باشند که امر به معروف و نهی از منکر می­‌نمایند. خداوند آنان را بر بندگان خویش برتری داده است و آنان را امانتداران وحی خویش قرار داده بخصوص ائمه سلف و تدوین­ کنندگان علم و دانش از صحابه و تابعین و تابع تابعین ایشان به شیوه­‌ی نیکو، لذا باید از آنان به نیکی یاد کند، برای ایشان از خداوند طلب رحمت کند و فضایل و نیکی­‌های آنان را ذکر  و از آنان تجلیل و تمجید نماید. اما در ارتباط با دانشمندانی که هنوز در قید حیات هستند، باید به زیارتشان برود و برای ایشان دعای خیر کند و از خداوند برای ایشان درخواست خیر نماید چنان­ که برای خود دوست دارد، زیرا می­‌داند که برای امت چه چیزی نفع و خیر دارد.

هم­‌چنین از جمله آنچه که بر رقت و نرمی قلب دلات می­‌کند، نیکی با مساکین و فقرا است. خداوند می‌­فرماید: «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ *فَکُّ رَقَبَةٍ* أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ * یَتِیماً ذَا مَقْرَبَةٍ *أَوْ مِسْکِیناً ذَا مَتْرَبَةٍ * ثُمَّ کَانَ مِنْ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ» او خویشتن را به گردنه (ی رهائی از شقاوت و رسیدن به سعادت) نمی‌زند. ‏ تو چه می‌دانی آن گردنه چیست‌؟ ‏ ‏ آزاد کردن برده و بنده است. ‏ ‏یا خوراک دادن در زمان گرسنگی (قحطی و خشک‌سالی) است. ‏ ‏(خاصّه) به یتیمی خویشاوند. ‏ ‏یا به مستمندی خاک‌نشین. ‏علاوه بر  این‌ها، او باید از زمره‌ی کسانی باشد که ایمان می‌آورند و هم‌دیگر را به صبر و شکیبایی توصیه می‌کنند، و به ترحّم و مهربانی سفارش می‌نمایند. بنگر چگونه ممکن است؟ بعد از نزول این آیه: «ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ» انسان دارای قلب رقیق و نرم کسی است که توصیه به ترحم و مهربانی می­‌کند، ولی چه زمانی؟ زمانی که خود را به گردنه می‌­زند، گردنه چیست؟ گردنه چیز سختی است که انسان نمی‌­تواند به آن برسد مگر بعد از ‏ آزاد کردن بردگان،‏  [خوراک دادن به یتیم و مستمندان خاک نشین] بزرگ‌تر از آزاد کردن بردگان و جاریه­‌ها است؛ زیرا سبب سرور و خوش‌حالی آنان می­‌شود ‏«أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ *یَتِیماً ذَا مَقْرَبَةٍ *أَوْ مِسْکِیناً ذَا مَتْرَبَةٍ»

بیوه‌­زنی از بیوه زنان مسلمان را در نظر بگیر که او را در حالی می‌­بینی که بر سر محل ریختن خاک‌روبه و زباله ایستاده یا بر سر راهی ایستاده و برای فرزندان خود طلب غذا می­‌کند، اگر آنچه را که نیاز دارد و چه بسا برای فرزندان یتیمش طلب می­‌کند، به او بدهی، قلبت چقدر شاد ، سرور و خوش‌حال می‌­شود.

 قسم به خداوند کم است اموری که دانشمندان به آن وصیت کنند و پیش صالحان تجربه شده باشد، از جمله عجیب‌­ترین چیزی که در حسن عاقبت بنده می‌­یابی، احسان و نیکی با زنان ضعیف و بی پناه باشد.  زیرا بیوه زنی را می‌­بینی که در وضعیتی سخت از جمله بدهکاری و نیازمندی قرار دارد که در این حالت نیاز و حاجت او را برطرف می­کنی، هنوز از جایت تکان نخورده­ای که احساس می­کنی قلبت رقیق و نرم شده و در برابر خداوند خاشع گردیده است. خداوند به خشوع قلب دانا و آگاه است و مردم در درجات مختلف قرار دارند، چه بسیارند بنده­هایی که بر اثر دعای بیوه­زنی در تاریکی شب یا روشنایی روز به سعادت و خوشبختی رسیده­اند. پیامبر فرمود: «الساعی على الأرملة والیتیم کالقائم الذی لا یفتر ، والصائم الذی لا یفطر» کسی که برای بیوه­زنان و یتیمان تلاش می­کند مانند کسی است که شبها به شب زنده­داری مشغول است و هرگز سست نمی­شود و روزها روزه می­گیرد و افطار نمی­کند.

از خداوند پروردگار عرش عظیم می­خواهیم که رقت و نرمی قلب را نصیب ما نماید و َآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الحمَـْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمیْنَ وصلَّى اللَّهُ وسلَّم وبارک على عبده ونبیّه محمد وعلى آله وصحبه أجمعیــــــــــن.

ترجمه: خالد ایوبی نیا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 99
  • بازدید کلی : 696